Educació emocional

Hi ha 5 tipus d’emocions que afecten a tot ésser humà: la alegria, la ira, la por, la tristesa i el fàstic. Aquestes emocions, no es troben absents en les accions que portem a terme sinó que, intervenen en les accions que fem al llarg de la nostre vida. És a dir, no només hi ha una dualitat entre pensament i acció, sinó que l’estat emocional també juga un paper important en el transcurs de l’acció. Són importants en les eleccions que fem a la nostra vida, a la hora de decidir.taller ingeligencia emocional

Les emocions, tenen dos maneres d’aparèixer, la primera d’elles es remet a la genètica i biologia de les persones. En aquest cas, les emocions afloren de manera innata en el subjecte. La segona manera que tenen les emocions d’aparèixer estan íntimament relacionades amb l’entorn. S’adquireixen a partir de les experiències viscudes i per tant, podem parlar de quelcom après.

Però què podem fer per a educar emocionalment els nostres infants? Per a això Toni Giner ens dona tres aspectes importants per a l’educació emocional:

  1. Vinculació emocional: els pares i fills tenen una relació important (cura, afecte, atenció, etc.). Aquesta vinculació va canviant i donarà una seguretat al llarg de la vida del fill i es vital que els pares estiguin atents a les demandes que els fills tenen en aquest aspecte. Però es un acompanyar, no adoctrinar la vida sencera del nen. En aquest acompanyament, també pot estar el docent. A més, el professor, mitjançant tutories amb els pares pot intentar solucionar problemes que es plantegin i, entre tots, buscar una solució.
  2. Resiliència: Capacitat i fortalesa per afrontar les dificultats. Sentir-se segur per anar avançant és molt important. La responsabilització del que realitzem al llarg de la vida es clau, però també sentir-se partícep de la nostre vida. Cal esmenar que una actitud positiva (esperar que tot sortirà com volem) és especialment important.
  3. Ajudar a desenvolupar les competències: Per a això hi ha 5 aspectes claus: 1) Posar les paraules a les emociones. 2) entendre el que hi ha darrera de cada emoció. 3) Treballar l’autoestima per sentir-se eficaç, fort i útil. 4) Aprofitar les experiències per al desenvolupament social. 5) Mostrar la importància del benestar (què faig jo per el meu benestar el dels meus?).

Hi ha 5 competències emocionals:

  • Habilitats de vida i Benestar: En aquest cas, la persona, si és competent amb aquest tipus d’habilitats tindrà clar uns objectiu de vida. Això comporta ser competent amb la presa de decisions, en saber busca ajuda i trobar recursos, etc.
  • Consciència emocional: Les persones hem de ser conscients de les emocions que sentim en tot moment. Aquesta consciència serà fonamental per a poder aspirar a tenir un coneixement més acurat d’un mateix. Això també ens ajudarà a reconèixer les emocions dels demès.
  • Regulació emocional: En aquest cas, ser competent en la regulació emocional, té a veure en identificar el context en el qual et trobes. És a dir, hem de ser conscients on estem i segons la situació que es dona, hem de regula i expressar els sentiments de manera adequada.
  • Autonomia emocional: Té a veure amb l’actitud que cada persona mostra enfront de les situacions en les que viu. Aquí entren en joc conceptes com la autosuficiència emocional, actitud positiva, l’autoestima, l’automotivació,
  • Competència social: Té a veure a com la persona s’enfronta amb les situacions de caire social que es troba. Per a això, s’han de dominar les habilitats social bàsiques com poder mantenir una conversa i ser participatiu en ella, comunicar les emocions i poder-les comunicar, tenir una comunicació assertiva, receptiva i expressiva, tenir un comportament cooperatiu, etc.

Deja un comentario