La tutoria amb les famílies

La relació entre les famílies dels alumnes i l’escola es fonamental per a la bona educació dels alumnes, però per a que això es produeixi, és important que els professors entenguin que les famílies son la influència més gran en la formació dels discents, ja que, són el principal motor en l’aprenentatge de pautes de convivència de cadascú d’ells. Avui en dia, hi ha diferents tipologies de famílies; hi ha la família tradicional, és a dir, aquella on hi ha mare i pare i conviuen junts, a més hi ha les monoparentals o aquelles que estan composades per parelles homosexuals. També existeixen les famílies reconstituïdes o aquelles on els fills son adoptats.

D’altra banda, també és important que les famílies reconeguin l’important paper que juguen els professors en l’educació dels seus fills o familiars.

És per aquesta raó que entre les dues parts, és a dir, entre els pares dels alumnes (o familiars) i professors s’ha d’aconseguir que el discent tingui èxit educatiu, però per a que això sigui possible, ambdós han de treballar en equip i està ben comunicats. Les reunions en el centre o el contacte periòdic entre professors i familiars podria ser una de les activitats a dur a terme per a assolir l’objectiu. Això és l’acció tutorial compartida.

¿Quins beneficis aporta aquestes intervencions educatives conjuntes als alumnes? D’una banda tenim el èxit educatiu del alumne. Aquest èxit educatiu no només té a veure amb el rendiment acadèmic del discent, sinó també un èxit a nivell personal, que esdevingui socialment competent i que tingui un bon futur professional.

Aquesta acció conjunta també serveix per a la prevenció de l’abandonament escolar a edats on els alumnes encara necessiten de l’escola per acabar de desenvolupar les competències personals (ser i actuar autònomament, saber comunicar el que es pensa, etc.)

Un exemple de com el bon funcionament entre les famílies i l’escola repercuteix de manera positiva en l’alumne, és l’escola La Paz d’Albacete: La aplicació a l’escola La Paz de mesures com la participació entre tots (familiars dels alumnes, persones de la comunitat, l’escola i els polítics) en la presa de decisions mitjançant el diàleg igualitari i la inclusió de familiars en la pròpia pràctica educativa ha contribuït a la millora generalitzada del rendiment escolar, tant en qüestions acadèmiques com en qüestions relacionades amb la conducta del alumnat.

Aquestes mesures han permès que els pares o aquells qui estan a càrrec dels alumnes puguin ajudar amb una major eficàcia als discents del centre en relació al rendiment acadèmic, ja sigui fer els deures, en els mètodes d’estudi, etc.

En aquest cas, l’escola La Paz ha anat més enllà, ja que, ha inclòs en les seves metodologies a classe la participació d’aquestes persones que formen el context del alumne.

Link del Projecte INCLUD-ED: http://utopiadream.info/ca/investigacion/includ-ed/

Deja un comentario