- Quines competències emocionals hauria de tenir un tutor?
Habilitats de vida i benestar, consciència emocional, regulació emocional, autonomia emocional, competència social. També la empatia i l’escolta activa.
- Quines intel·ligències de l’alumnat es poden desenvolupar a la tutoria? Per què?
La visual-espacial, la musical, la corporal, interpersonal, lingüística-verbal, logico-matemàtica, naturalista, intrapersonal, ja que, en la diversitat dels alumnes es donen diferents tipus d’intel·ligències.
- Quins models de comunicació hi ha? A la tutoria, quin model seguiries?
Els models son: Assertiu (que és el que utilitzaríem a la tutoria), agressiu i passiu.
- Què és i per a què serveix un e-portafoli? Com l’avaluaries?
Un e-portafoli, es un recull d’evidències del curs per a una posterior reflexió. La possible avaluació seria tenint en compte el nivell de reflexió i el continguts de les evidències recollides a partir de una graella amb els continguts a valorar.
- Què fa un bon tutor?
Orientar als alumnes tant a dins del centre com de cara al seu futur, parlar i assessorar a les famílies, resoldre de manera democràtica els conflictes (gestió de l’aula) i coordinar el professorat encarregat del grup classe.
- Habilitats socials que has de treballar a la tutoria per a millorar la convivència.
Té a veure amb la intel·ligència interpersonal, ja que, és aquella que permet al alumne relacionar-se de la millor manera possible amb els demés. Hi ha 50 i entre elles trobem: donar les gràcies, escoltar, presentar-se, demanar ajuda, donar instruccions, demanar perdó, conèixer i saber expressar els propis sentiments, etc.
- Què és un PAT (pla d’acció tutorial)?
És un programa on s’endrecen totes les activitats i accions en la tutoria i ho fa el tutor amb tot l’equip docent.
- Quins recursos o dinàmiques de grup utilitzaries per a cohesionar el grup classe?
Una activitat possible seria la de fer un teatre on cada alumne hagi de representar a un dels seus companys (per sorteig).
- En quins àmbits es poden agrupar les funcions bàsiques de un tutor?
Família (informar, comunicar, cooresponsabilitat), alumne (ja que, es relaciona amb ell de manera individual i per grup a més de fer el seu seguiment), Equip docent (informe de cada professor del grup classe per a poder explicar a les famílies el que fan), serveis educatiu (EAP, CRP, etc.).
- Quins instruments utilitza un bon tutor al informar a les famílies?
Les entrevistes, les TIC, les agendes, el telèfon, etc.
- Què es la carta de compromís educatiu? Per què s’inclou a les adendes?
És una carta informativa i de seguiment que estableix un compromís amb les famílies. S’inclou a les adendes perquè son els annexos específics addicionals, és a dir, on s’especifica les necessitats del alumne en qüestió per a fer-li un seguiment més exhaustiu.
- Quines actuacions faries per acollir un nou alumne amb el curs començat?
Ensenyar-li l’escola, presentar-lo davant dels companys, etc.