Treball en equip

El treball en equip es defineix per un grup de persones amb diferents criteris, diferents maneres de pensar i d’enfocar els problemes treballant conjuntament per a un únic objectiu que és comú en totes elles. És a dir tenen un fi comú.

En un grup classe és important que el tutor tingui en compte diferents aspectes d’aquest tipus de treball per poder trobar un objectiu comú en aquest espai on es troben alumnes amb una diversitat molt gran de pensaments. Però ¿per a què definir un objectiu comú? Precisament per al bon funcionament de classe, ja que, si tots els alumnes tenen un mateix fi, molts dels conflictes desapareixeran.

Els trets característics per al bon funcionament del treball en grup son els següents:

  • Cohesió del grup: Té a veure en la implicació de tots el membres del grup. La cohesió grupal, també ens diu que cada elements del grup ha d’assumir les seves responsabilitats. Aquesta implicació i aquest assumir responsabilitats es basen en la igualtat i el recolzament mutu.tutoria trabajo en grupo

En l’aula, es poden donar problemes a causa de la falta de respecte d’alguns alumnes cap a les normes de convivència establertes. Això provoca una mal funcionament de la classe i per tant distorsions en el seguiment d’aquesta.Per a aquest cas, resulta de gran eficàcia parlar amb l’alumne fora de classe, ja que, la classe és el seu espai, on el grup d’iguals l’observa i espera alguna resposta adequada al seu rol.

  • Competència social: Te a veure amb la negociació que s’ha de dur a terme per a definir el grau de implicació i d’esforç de cadascú dels membres. També s’engloba la empatia i la capacitat de fer crítiques de cada un dels individus que conformen el grup.

En aquest cas, el grup de professors d’un grup aula, ha de remar cap a la mateixa direcció. Els acords, han de ser consensuats , però és el tutor, qui s’encarrega de comunicar-ho a tots els docents implicats per a que aquests actuïn en conseqüència.

  • Procés productiu: Si està ben organitzat pot ser gratificant i atractiu aquest tipus de treball. D’aquesta manera s’arriba a la satisfacció a un alt grau d’eficàcia.

En una aula, hem d’evitar aquells moments on el temps es perd. En la temporització d’una classe hi ha espai per al professor, per al discent però també hi ha moments en el que el temps es perd. Aquí no hi ha producció, ja que parlem d’espais on o hi ha contingut, però el més preocupant és que són espais on els conflictes proliferen.

  • Recerca del bé comú: Tots han d’apostar per lo col·lectiu davant de la competitivitat individual. El benefici del conjunt es la bandera sota la que s’han de situar tots els membres del grup.

En una aula, els avantatges que dona el treball en petits grups son considerables, entre d’altres, perquè aquells alumnes que presenten més dificultats poden ser repartits amb aquells que els hi és més fàcil. D’aquesta manera, es redueixen els conflictes que hi pot haver a classe.

També hi ha normes bàsiques per a que els grups puguin funcionar:

  1. Definir els objectius
  2. Consensuar l’aportació que fa tothom
  3. Rols equitatius
  4. Valoració del la feina feta i el que queda per a fer

Deja un comentario