La diversitat a l’aula

Durant els últims anys, a casa nostre, hi ha hagut un immigració bastant potent. Això comporta una multiculturalitat que provoca una complexitat major del nostre entorn. Hem d’afrontar aquesta nova realitat però sempre basant-nos en una convivència on hi hagi un reconeixement mutu i un esforç per a relacionar-nos de manera positiva.

En una aula d’escola o institut, també ens trobem amb aquesta pluralitat. Hi trobem una alumnat molt divers. No només pel que fa a la cultura de la que provenen cadascú dels alumnes, sinó també pel nivell de comprensió que es mostra.

Durant els anys 70’s l’escola al nostra país no va tenir en compte aquesta diversitat de la que provenia cada alumne. Els contextos de cada alumne eren molt diversos i això va provocar una rendiment escolar general molt pobre, ja que, l’educació es realitzava en vistes a un grup classe homogeni.

Durant els anys 90’s es va pensar amb un pla d’atenció a la diversitat, però la problemàtica es va enfocar des de una perspectiva no massa adient. Es cert que hi va haver un salt qualitatiu, però l’alumnat era segregat per el nivell acadèmic i això va provocar de nou un fracàs escolar de forma generalitzada.

La perspectiva que tenim avui va enfocada cap a una interculturalitat, cosa que comporta una metodologia inclusiva, tant pel que fa les diferents cultures com el nivell de comprensió de cada alumne.

Aquest model inclusiu fomenta els grups heterogenis per a ser més sensibles de cara a aquesta diversitat. Per tant, l’escola pretén englobar el context del alumne per tal de que sigui significatiu en la seva educació.

La idea que hi ha darrera d’aquesta nova perspectiva, es el de una societat on es comparteixin uns valors que ajudin a resoldre els conflictes entre cultures i nivells per tal de poder conviure conjuntament. És a dir, es pretén aconseguir una socialització per a tothom on es pugui respectar la diversitat cultural i de nivells i que ningú sigui exclòs per aquest motiu.

Per a que aquest model inclusiu es pugui dur a terme es necessita de tres conceptes clau: comprendre, promocionar i integrar.

Comprendre: significa que l’escola sigui una i es vegi com una, és a dir, que no es posi en pràctica la segregació.

Promocionar: vol dir que els alumnes que tinguin més dificultats se’ls ajudi amb allò que no comprenen o els i costa i no els segreguin.

Integrar: té a veure en respectar i compartir les diferències entre els alumnes, tant a nivell cultural como de nivell de comprensió.

En els centres escolar trobem espais per a treballar aquesta diversitat, ja que, tenim:

  • Aula oberta
  • Projectes singulars
  • UEC
  • PI
  • USEE
  • Aula d’acollida

Què penses de l’actuació de la professora del següent vídeo?

Deja un comentario